پاره شدن تسمه تایم خودرو

فهرست مطالب

پاره شدن تسمه تایم خودرو از پرهزینه ترین مشکلات خودرو می باشد و موجب می شود  که پشیرانه از زمانبندی انجام شده خارج شود و سوپاپ و پیستون ها به هم برخورد کنند و هزینه تعبیر بالا می رود و در اخر به موتور خودرو آسیب می رساند به همین دلیل باید عمر تسمه تایم خودرو را زیر نظر داشته باشیم.

تسمه تایم چیست؟

تسمه تایم یک قطعه مهم در خودرو به شمار می رود که به ایمن بودن خودرو کمک می کند و یک قطعه ای دندانه دار است که که قسمتی از موتور احتراق داخلی را شامل می شود و زمان بندی سوپاپ های موتور خودرو را کنترل می کند.اگر هر نقصی در تسمه تایم خودرو ایجاد شود باعث بروز مشکلات جدی می شود.

علت پاره شدن تسمه تایم ماشین چیست؟

پاره شدن تسمه تایم خودرو بستگی به نحوه رانندگی شخص و یا مشکلات فنی خودرو دارد.

اصلی ترین علل های های پاره شدن تسمه تایم به صورت زیر می باشد:

رانندگی در دور موتور زیاد:

دور موتور زمانی مناسب است که صدای موتور حالت غیر عادی نداشته باشد. زمانی که دور موتور بالا می رود باید سریعا به تعمیرگاه مراجعه کرد زیرا در غیر این صورت فشاری زیادی را به تسمه تایم خودرو وارد می کند.

آسیب دیدن بلبرینگ تایم:

بلبرینگ تایم باعث تسهیل نمودن حرکت می شود و در قطعات مختلف خودروبخصوص تسمه تایم به کار می رود.اگر بلبرینگ تایم خراب شود و اسیب ببیند  باعث می شود که تنظیمات تسمه تایم بهم بریزد.

رانندگی با دنده مرده:

باید بین دور موتور خودرو و سرعت خودرو هماهنگی ایجاد شود و دنده مرده در زمانی اتفاق میوفتد که  دنده را در دور موتور کم تعویض کنید که بهترین دور موتور برای تعوض دنده بین 3 تا 4 هزار دور در دقیقه می باشد در غیر این صورت فشار زیادی به تسمه تایم وارد خواهد کرد.

نصب اشتباه تسمه تایم:

تسمه تایم باید تنظیم باشد یعنی شل یا  خیلی سفت نباشد در غیر این صورت به ماشین آسیب می رساند و همچنین باعث پاره شدن و خراب شدن آن می شود و در طولانی مدت موتور خودرو نیاز به تعمیرات پیدا می کند.تسمه تایم باید با میل لنگ و میل سوپاپ هماهنگ باشد.

تعویض دنده معکوس اشتباه:

یکی از خطرناک ترین کار ها که باعث می شود تسمه تایم پاره شود دنده معکوس اشتباه است اگر دنده معکوس اشتباه چندین بار تکرار شود احتمال پارگی تسمه تایم بالا می ورد.

پاره شدن تسمه دینام:

مهم ترین تسمه در خودرو تسمه دینام است و باید به آن اهمیت زیادی داد. قبل از آنکه تسمه دینام پاره شود ریش ریش می شود و به زیر تسمه تایم می روند و باعث می شود که تسمه تایم خراب شود.

نشتی روغن هیدرولیک و موتور:

نباید روغن هیدرولیک و موتور به قسمت های مختلف از جمله تسمه تایم نشتی دهد زیا باعث می شود که تسمه تایم چرب شود و از این طریق ممکن است که تسمه تایم آسیب ببیند و یا پاره شود.

چگونه از پاره شدن تسمه تایم جلوگیری کنیم؟

یک از مهم ترین روش برای جلوگیری از پاره شدن تسمه تایم این است که پپش از تاریخ انقضای آن تسمه تایم را تعویض نمایید.

همچنین از دور بالای موتور استفاده نکنید زیرا آسیب جدی به تسمه تایم و دیگر قطعات خودرو وارد می کند.

از دنده مناسب با سرعت خودرو استفاده نمایید در غیر این صورت به قطعات خودرو آسیب می رساند.

مشخصات تسمه تایم مناسب چیست؟

1.لایه سوم تسمه تایم از جنش HNBR باشد.

2.تسمه تایم از 4 لایه تشکیل شده باشد.

3.تسمه تایم دارای کیفیت بالا و مقاومت در برابر ساییده شدن باشد.

4.تسمه تایم دارای عمر طولانی مدت متناسب با نوع خودرو باشد.

5.تسمه تایم را باید از برند های خوب و معبتر خریداری کرد.

نتیجه گیری:

تسمه تایم خودرو یک قسمتی از پیشرانه احتراق داخلی است که اگر پاره شود آسیب های زیادی به موتور خودرو وارد می کند و زمانی که تسمه تایم تعویض نشود بخشی از پیشرانه یا کل آن معیوب می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *