دلیل روشن نشدن چراغ عقب و جلو خودرو چیست؟

روشن نشدن چراغ خودرو - تعمیرکار چری

فهرست مطالب

چراغ ماشین شما روشن نمی شود؟ این مشکل امکان دارد برای خیلی از صاحبان اتومبیل اتفاق بیفتد، به خصوص کسانی که ماشین های قدیمی و مدل پایینی را دارند. چراغ های جلو و عقب ماشین نقش مهمی در ایمنی شما و سرنشینان خودرو دارد. وقتی که در شب و با چراغ خاموش شما رانندگی می کنید، دیگر رانندگان قادر نیستند که شما را ببینید و این موضوع می تواند خیی خطرناک باشد و باید به این موضوع هم دقت کنید و مورد توجه قرار دهید.

روشن نشدن چراغ خودرو می تواند دلایل زیادی داشته باشد. پس نمی توان این مشکل را فقط به یک دلیل محدود کنیم. در این مقاله در تلاشیم که در مورد دلیل روشن نشدن چراغ خودرو به شما اطلاعاتی را ارائه نماییم. پس به شما توصیه می کنیم که تا اخر مقاله با ما همراه باشید تا بهترین اطلاعات را به شما ارائه نماییم.

نجوه عیب یابی روشن نشدن چراغ های عقب و جلوی ماشین چیست؟

  • استفاده از لامپ سوخته
  • استفاده از فیوز سوخته
  • ضعیف بودن باتری
  • سوکت مشکل دار
  • سوئییچ کنترل خراب
  • عیب در مدار سیم کشی

عیب‌یابی دقیق روشن نشدن چراغ‌های خودرو برای رفع سریع مشکل و کاهش هزینه تعمیر یا تعویض چراغ‌ها یا قطعات خراب خودرو بسیار مهم است. عیب یابی قطعات الکتریکی خودرو یک فرآیند فنی و پیچیده است که باید توسط تعمیرکار متخصص انجام شود. با این حال، با تأیید چند مورد، می توانید تعیین کنید که مشکل کجاست و چه شکلی از شکست وجود دارد.

راهنمای مطالعه: تعویض زنجیر گیربکس خودروی ام وی ام

روشن نشدن چراغ خودرو

لامپ سوخته است

شایع ترین علت روشن نشدن چراغ های جلو یا عقب خودرو، سوختن لامپ است. سیم پیچ درون لامپ از فلز تنگستن تشکیل شده است. به دلیل دمای بالا، این سیم پیچ به نقطه ذوب نزدیک می شود. اگر در این شرایط ولتاژ به طور ناگهانی افزایش یابد، دمای سیم پیچ افزایش می یابد و باعث ذوب و شکستن سیم می شود. این باعث می شود لامپ به طور ناگهانی خاموش شود یا بسوزد. هرچه کیفیت لامپ خودرو بالاتر باشد، مقاومت آن در برابر سوختن بهتر است.

نصب کردن لامپ اشتباه

هنگام تعویض چراغ خودرو، مطمئن شوید که از همان مدل لامپ استفاده می کنید. نصب نادرست لامپ ممکن است باعث خاموش شدن چراغ های جلو یا عقب خودرو شود. وات لامپ جدیدی که قصد نصب آن را در خودروی خود دارید باید مطابق با دفترچه راهنمای خودرو و مشخصات سازنده مطابق با آمپر و ولتاژ مشخص شده روی دینام و باتری باشد. اگر هنوز لامپ قدیمی را در ماشین خود دارید، لامپ جایگزین را با توجه به شماره کالای لامپ قدیمی خریداری کنید.

فیوز سوخته

سوختن جعبه فیوز چراغ جلو یا عقب نیز می تواند باعث روشن نشدن چراغ های خودرو شود. برخی از دلایل سوختن فیوزها عبارتند از اتصال مدار، خرابی دینام یا اضافه شدن تجهیزات غیر استاندارد به خودرو. می توانید از چراغ تست یا مولتی متر برای اطمینان از سوختن فیوز استفاده کنید. اگر فیوز به درستی کار کند، مقاومت بین دو سر تقریباً صفر خواهد بود. اگر می خواهید در مورد این موضوع بیشتر بدانید، مقاله علل سوختن فیوز خودرو و نحوه تشخیص آنها را بررسی کنید.

تعمیر گیربکس خودروی گیربکس ام وی ام x33

سوئیچ کنترل خراب

کلید کنترل برای روشن کردن چراغ های جلو و عقب خودرو مهم است. در واقع کلید کنترل فرمان روشن شدن چراغ خودرو را ارسال می کند. در نتیجه با از کار افتادن این قطعه، چراغ های خودرو نیز از کار می افتند.

ضعیف شدن باتری

برای اینکه چراغ های ماشین روشن شوند به جریان برق احتیاج دارند. باتری خودرو حریان الکتریکی مورد نیاز چرغ های خودرو را می تواند تامین نماید. پس یکی از دلایل روشن نشدن یا کم نور بودن چراغ ها خودرو می تواند ضعیف بودن باتری اتومبیل یا خرب شدن آن باشد در تعمیرکار چری این موضوع خیلی مورد اهیمت است و به ین موضوع توجه زیادی دارد.

علت روشن نشدن چراغ خودرو چیست؟

سوکت خراب

استفاده از سوکت خراب یکی دیگر از دلایل و علت های روشن نشدن خودرو می تواند باشد. عواملی مانند خوردگی، رطوبت و یا اتصال ضعیف سیم ها می تواند سبب خراب شدن سوکت شود. بررسی کردن دقیق نقش موثری در طول عمر چراغ های خودروی شما دارد. بهترین زمان برای چک کردن سوکت ها زمان عوض کردن لامپ های خودرو می تواند باشد.

سنسور خراب

درخودروهای مدل بالا خراب بودن سنسور می تواند سبب از کار افتادن و روشن نشدن چراغ های خودروی شما شود. این سنسورها چراغ های  پارک ماشین را به شکل اتوماتیک د زمان شب روشن و در روز خاموش می نماید.

عیب در مدار سیم کشی

داشتن ایراد در سیم کشی یا فرسودگی سیستم برق یکی از ان دلایل می باشد. معمولا در خودروهای قدیمی و مدل پایین به خاطر خردگی زیاد، فرسودگی در قسمتی از سیم کشی موتور خودرو دیده خواهد شد. این موضوع می تواند سبب از کار افتادن چراغ های جلو یا عقب ماشین باشد.

چگونه می توان طول عمر لامپ های چراغ ماشین را بالا برد؟

  1. از لامپ های برند استفاده کنیم
  2. در زمان رانندگی در شب کمتر از چراغ های نوربالا استفاده کنید
  3. به هنگام رانندگی در شب، چراغ های ماشین را بیشتر از 5 ساعت ساعت روشن نگذارید
  4. هر چندوقت بار یک بار عملکرد تمام چراغ های جلو عقب و ترمز را تست نمایید.

چنانچه یکی از چراغ های جلو ماشین بسوزد، به خاطر اینکه میزان جریان برق روی لامپ دیگر بیشتر خواهد شد، احتمال اینکه چراغ دیگر نیز پس از مدتی سوزد وجود دارد پس ما توصیه می کنیم در سوختن یکی از آنها هر دو لامپ را همزمان تعویض نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *